Dezvoltare comunitară și bună guvernareNoutati

Bagaj de liceu: cum te ajută un profil agricol să fii printre primii la Facultatea de Științe Agricole

By 25 noiembrie 2019 No Comments

Atras de animale și de lucrul pe teren, a venit firesc pentru Ciprian să se înscrie la Liceul Agricol din Ciumbrud și să urmeze un profil agricol. A fost de mic în mijlocul animalelor, petrecându-și cea mai mare parte din timp la ferma familiei, fapt ce i-a insuflat plăcerea de a fi în mijlocul lucrurilor și de a diagnostica animale. Mai târziu, patologia și diagnosticarea au devenit materiile preferate, iar direcția a devenit din ce în ce mai clară: voia să-și continue studiile și să aprofundeze medicina veterinară sau zootehnia. A rămas la cea din urmă pentru că și aici sunt multe oportunități de dezvoltare  – poate să lucreze la APIA (Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură), să extindă ferma familiei sau chiar să-și deschidă propria fermă. O altă variantă ar fi să se întoarcă acasă și să predea la liceul pe care el l-a absolvit. Pentru că e mai aproape de nevoile pe care le au astăzi elevii – a fost nu de mult în situația lor – ar aborda altfel orele și ar insista mai mult pe partea practică. Ar vrea să le ofere elevilor un context real de învățare, dincolo de teorie și cuvinte complicate. I-ar duce mai des în mijlocul lucrurilor pentru că i se pare că e metodă foarte bună de învățare – pe el l-au ajutat foarte mult în ultimul an de liceu vizitele de studiu organizate de Fundația Civitas și știe că și ceilalți elevi ar învața mai bine prin metode interactive și practice. Pe moment, până face alegerea potrivită, e sigur că vrea să se întoarcă de unde a plecat și să dea ceva înapoi comunității care l-a format. 

Liceul agricol te familiarizează cu terminologia specifică din agricultură

Din păcate, majoritatea elevilor nu sunt atrași de agricultură sau de creșterea animalelor pentru că domeniul presupune multă muncă fizică și există astfel posibilitatea să te murdărești – de aici și concepția că agricultura e o meserie murdară. Liceele agricole se luptă cu schimbarea acestei percepții – în fond, agricultura reprezintă sursa de hrană a oamenilor și deci un factor esențial în rutina zilnică. E un domeniu care nu se va altera și care va avea de fiecare dată loc de îmbunătățiri. De obicei, elevii liceelor agricole sunt cei care au tangențe în familie cu domeniul și care vor să ducă mai departe ferma familiei, să o modernizeze și să-i îmbunătățească facilitățile. Același lucru s-a întâmplat și cu Daniel Cheța, tânărul care a ajuns la 25 de ani să fie manager de cooperativă. Povestea lui a pornit dinainte să termine facultatea, atunci când a început să arendeze câteva suprafețe de teren. Cum a ajuns să practice agricultura din necesitate și cum s-a transformat în plăcere, am scris mai multe aici

Pe Ciprian Oglavie l-a ajutat foarte mult în facultate experiența liceului agricol – toate materiile de specialitate i-au ușurat munca pentru că era deja familiarizat cu termenii de specialitate și nu a fost totul o noutate.

„E un avantaj foarte mare pentru absolvenții de licee agricole care vor să își continue studiile la o universitate de profil – sunt mult mai pregătiți decât cei care termină un profil real sau unul uman, iar diferențele se văd inclusiv la examene”.

Ciprian la stațiunea de cercetare didactică din Cojocna, în timpul orei de practică la materia Creșterea bovinelor.

Pe de altă parte, Ciprian nu a făcut prea multă practică și crede că asta e marea problemă a liceelor agricole.

„Ar fi mult mai bine dacă ar fi mai multe animale sau dacă ar exista măcar o suprafață de teren pentru a intra în contact direct cu acest gen de muncă, mai ales cei care nu au acasă ferme sau parcele de pământ. Cei mai mulți elevi de la liceele agricole nu sunt interesați să își continue studiile – își iau diploma de calificare profesională și cam atât. Dacă îți dai interesul și vrei să înveți, profesorii te ajută foarte mult în pregătirea pentru examenul de bacalaureat, însă depinde foarte mult și de atitudinea ta. E nevoie să ajungi până în prima sesiune de examene de la facultate ca să îți dai seama de fapt cât de ușor e bacalaureatul. Chiar e cel mai ușor examen”.  

Examenul de bacalaureat la un liceu agricol nu este așa de diferit de restul, ba chiar e similar cu cel de la științe ale naturii. Ciprian s-a pregătit singur pentru examen – făcea variante pe care le corecta mai apoi în clasă alături de profesori. Când a realizat că are nevoie de ajutor și că s-ar putea să fie o problemă la matematică, a vorbit cu unul dintre profesorii săi și i-a cerut ajutorul. Așa a înțeles mai bine și s-a ținut constant de treabă, reușind să ia examenul și să intre la facultatea de zootehnie din Cluj, la USAMV. Cei care termină un liceu agricol sunt de obicei printre primii la o facultate de profil, iar asta s-a întâmplat inclusiv în cazul lui Ciprian – a fost printre puținii din an care avea un background de profil și astfel i-a fost mai ușor să se integreze și să țină pasul cu materiile predate. 

La Șapca Verde, ferma facultății, în cadrul orei de echitație.

„Mi-ar plăcea să vină specialiști să explice elevilor cum funcționează agricultura”

Una dintre cele mai importante resurse pe care le-a avut Ciprian ca elev la Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” din Ciumbrud a fost accesul la parcul dendrologic, unde putea să facă lucruri de întreținere a trandafirilor. Puțini știu că Ciumbrud e o zonă renumită pentru agricultură – este localitatea cu cei mai mulți altoitori de pomi fructiferi și viță de vie din România. Chiar după ce Ciprian a absolvit, la liceu s-a mai deschis o seră unde elevii pot să facă lucruri practice și să coreleze mai bine teoria – să o sedimenteze și să o înțeleagă mai bine, mai ales dacă urmează specializarea horticultură. 

Și atunci de ce fug elevii de liceele agricole? Mulți pornesc cu o mentalitate greșită. Cred că dacă merg acolo automat nu au nicio șansă să ia bacalaureatul și să își continue studiile. E o prejudecată despre liceele agricole des întâlnită – elevii cred de la bun început că liceul e mai slab decât restul și nu au prea multe oportunități.

„Profesorii sunt foarte bine pregătiți. Dacă treci peste asta, ajungi să realizezi că ai numeroase beneficii după terminarea unui profil agricol, așa cum e calificarea profesională, care îți oferă o siguranță în ceea ce privește meseria pe care o poți practica imediat după terminarea liceului”. 

Ciprian s-a implicat foarte mult și în afara orelor de la școală. A participat la faza națională de la olimpiada de creștere și dezvoltare a animalelor, unde crede că a fost o experiență care l-a scos mult din zona lui de confort. A intrat în contact cu elevi foarte buni și a putut să facă schimb de idei, să viziteze ferme și să afle cum sunt organizate și cum funcționează. L-a ajutat mult acest schimb de experiență pentru că a putut să vadă și alte mecanisme și să înțeleagă cum funcționează. A fost o experiență de învățare benefică, iar asta l-a adus pe locul 15 din 30 în clasamentul final pe țară. 

Proiectul inițiat de Fundația Civitas pentru Societatea Civilă, Licee agricole – hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii, l-a ajutat foarte mult pe Ciprian, dar și pe profesorii lui. Au realizat cât de mult contează practica și cât de important e ca elevii să vadă și să intre în contact cu lucrurile din viața reală, să experimenteze întregul proces, să știe la ce să se aștepte ca să nu fie rupți complet de realitate.

„Pe mine m-a ajutat mult că am dezbătut probleme de agricultură și chiar mi-ar plăcea să fie încurajat mai mult genul acesta de dezbateri și discuții. Ar fi foarte util ca în fiecare lună sau măcar în fiecare semestru să vină specialiști din domeniu să explice elevilor cum funcționează agricultura sau anumite aspecte din întregul proces. Te ajută să vezi și din altă perspectivă lucrurile, să îți dai seama dacă vrei să continui pe drumul pe care l-ai început sau dacă vrei să experimentezi altceva. Mi-a plăcut foarte mult programul implementat de Fundația Civitas, iar asta pentru că am trecut prin toate etapele, m-a ajutat să conștientizez mai bine, spre exemplu, care sunt etapele din lanțul valoric din agricultură. Mi-a deschis ochii să fiu mai aproape de ce se întâmplă în realitate”. 

Liceele agricole pregătesc fermierii de mâine este un program care oferă elevilor contextul potrivit pentru a-și dezvolta abilități de antreprenoriat și pentru a fi la curent cu ce se întâmplă în agricultură, dincolo de cursuri și studii de specialitate. O componentă importantă a acestui program sunt vizitele de studiu, prezentările reprezentanților fermelor și unităților de procesare, dar și exercițiile practice, care oferă tinerilor oportunitatea de a explora și alte tehnici de învățare în agricultură.

Programul este inițiat de Fundația Civitas în parteneriat cu World Vision România, Junior Achievement România, Centrul pentru Educație Economică și Dezvoltare din România și Centrul Român pentru Politici Europene. Programul este finanțat de Romanian-American Foundation.