Educația în domeniul tehnologiei digitale de la cele mai mici vârste este insuficient acoperită de sistemul clasic de învățământ. Singura problemă care întâmpină dificultăți în acest moment este capitalul uman – găsirea unor mentori dedicați care să satisfacă simultan cele două cerințe principale: să fie potriviți pentru lucrul cu copiii și să aibă o pregătire de specialitate corespunzătoare. Profesorii care provin din sistemul clasic de învățământ sunt de multe ori prinși în rutină sau sunt închistați în metodele învechite de predare, fără flexibilitate și fără entuziasm. Pe de altă parte, specialiștii în IT care ar putea preda au frecvent dificultăți în a comunica cu copiii sau au așteptări salariale mult peste posibilități.
Rodica Ardelean a decis să pună pe picioare, în Oradea, Smart Learning Center, pentru a oferi copiilor cursuri de inițiere în programare și robotică. După o experiență de peste 20 de ani în zona IT, Rodica și-a dat seama că programarea ține foarte mult de curaj, creativitate și încredere. A îmbinat experiența cu pasiunea pentru lucrul cu copiii și a rezultat Smart Learning Center.
La peste 100 de kilometri de Oradea, la Satu Mare, copiii fac cunoștință cu lumea tehnologiei, cu ajutorul celor mai noi gadgeturi și cu o curriculă total diferită față de ce se învață la școală. Din dorința de a-i oferi mai mult propriului copil, Teodora Gavrilaș a fondat, la Satu Mare, Smart Academy, un hub iSTEAM, unde inovația, știința, tehnologia, ingineria, arta și matematica se îmbină sub forma unor activități, proiecte și experiențe de învățare practice și distractive pentru copiii între 6 și 14 ani. Teodora este de părere că fiecare copil trebuie să aibă acces la tehnologie și să învețe să o folosească în scop educativ pentru a putea genera impact pozitiv în societate. Pentru că vrea să ajungă inclusiv în școlile din mediul rural, alături de echipa sa a dezvoltat un proiect de implicare socială prin care oferă cursuri de robotică pentru 40 de copii de la Școala din Medieșu Aurit, din județul Satu Mare.
„La Smart Learning Center nu sunt încurajate jocurile pe calculator dar, de câte ori apare ocazia, mentorii încearcă să discute pe marginea lor, să analizeze cum sunt făcute, ce mecanisme folosesc și ce înseamnă ele ca tehnologie, poveste, promovare, preț”.
O zi obișnuită la Smart Learning Center începe după-amiază, în jur de 17-19, un interval ales strategic, tocmai ca părinții să își poată lasa copiii liniștiți la cursuri. Fiecare vine cu laptopul propriu, iar imediat după ce se instalează la masa de lucru, mentorul face rapid prezența și trec la treabă – sunt pauze pentru explicații și întrebări, dar și idei principale scrise pe tablă pentru a evidenția importanța unui subiect.
Pentru cursuri, sunt pregătite jocuri de tip CS unplugged în care copiii învață noțiuni de programare fără a folosi calculatorul, așa cum se întâmplă în cazul sistemului binar sau atunci când învață un algoritm sau simulează un joc pe care tocmai urmează să îl programeze. La cursuri nu sunt folosite aproape deloc creionul și hârtia, iar testele sunt de forma unor Quiz-uri online sau jocuri tip Kahoot. E o atmosferă de bucurie, ambiție și de întrecere la aceste jocuri, mai ales atunci când copiii știu un răspuns corect.
Jocurile pe calculator rămân totuși problema cea mai mare identificată în relația copil-calculator-părinte și Smart Learning Center. Îngrijorarea părinților cu privire la acest fenomen este în creștere și este justificată. Jocurile pe calculator nu pot fi interzise total, însă trebuie limitate în timp, verificate și, mai ales, trebuie identificat ce anume atrage la un joc, ce nevoie compensează sau ce alte probleme emoționale ascunde. Fără doar și poate, jocurile au o parte bună – copiii devin mai deschiși spre tehnologie, capătă dexteritate și atenție distributivă. Cu toate acestea, efectele adverse sunt nocive. Jocurile pe calculator atrag ca un magnet și din acest motiv, sunt copii care se apropie de dependență. De aceea, la Smart Learning Center nu sunt încurajate jocurile pe calculator dar, de câte ori apare ocazia, mentorii încearcă să discute pe marginea lor, să analizeze cum sunt făcute, ce mecanisme folosesc și ce înseamnă ele ca tehnologie, poveste, promovare, preț.
Cursurile pe care centrul le oferă vin ca un antidot la joaca obsesivă pe calculator, unde copilul e de unul singur, închis în lumea lui, prin comparație cu bucuria de a crea și de a te bucura alături de alții, de a împărtăși ceea ce știi sau de a învață de la un prieten. La urma urmei, un copil trebuie să simtă calculatorul ca pe o unealtă, nu ca pe o magie acaparatoare. În timpul cursurilor, aceștia nu au voie să acceseze jocurile de pe calculator sau de pe Internet, deși sunt unii care încearcă. Mentorii nu folosesc metode coercitive și nici nu consideră că este nevoie. Nu dau note, nu pun bulinuțe și nici nu spun părinților, tot ceea ce pot face e să predea lecția într-un mod atractiv și incitant astfel încât copilul să nu simtă nevoia să facă altceva. Dacă nu reușesc, mentorii își asumă vina și se străduiesc mai mult data viitoare.
Cursuri sub formă de povești și kituri de roboți
La Smart Academy, în Satu Mare, cursurile de robotică sunt foarte diferite de cele de la școală – mentorii pun mare accent pe comunicarea liberă și pe aplicarea practică folosind gadgeturi moderne: kituri de roboți, tablete, laptopuri. Cursurile sunt introduse sub forma unor povești și provocări în care copiii interacționează cu roboți – află cum sunt creați, la ce ajută – construiesc, dezvoltă abilități de gândire logică și structurată și învață să programeze vizual. Fiecare copil are laptopul, tableta, robotul și componentele necesare pentru fiecare proiect, într-un mediu în care este încurajată munca în echipă. La Smart Academy există chiar și un slogan, „în robotică tot timpul ne complicăm, niciodată nu ne plictisim”, iar cursanții sunt foarte încântați, mai ales că învață prin activități hands-on.
Copiii sunt învățați să nu se teamă de greșeli, să pună întrebări și să testeze orice
Sunt multe abilități pe care un copil le poate dobândi prin parcurgerea acestor cursuri, dar ce e foarte important e creșterea încrederii în sine și în forțele proprii, stimularea creativității și captarea interesului pentru un domeniu incitant și în maximă expansiune. Copiii sunt încurajați la fiecare pas să exploreze – să caute soluții, să fie originali, să nu se teamă de greșeli, să îndrăznească să caute, să pună întrebări și să testeze orice.
Modul de abordare „trial and error”, atât de cunoscut programatorilor, nu este doar o metodologie abstractă rezervată specialiștilor sau studenților, dimpotrivă, se potrivește foarte bine vârstei timpurii. Iar asta pentru că se apropie cel mai mult de joacă și de învățarea prin joacă. Jocul este o experiență care presupune o bună parte de control interior, posibilitatea de a te îndoi de orice, dar și capabilitatea de a inventa o altă realitate în care crezi cu toată intensitatea.
De la consumatori de tehnologie la creatori de tehnologie
Cursurile de inițiere în programare se bazează pe limbajul educațional Scratch, un limbaj conceput special pentru începători, bazat pe blocuri colorate, interactive, prin care se creează structuri logice și repetitive care îi învață primele fundamente ale programării. În Scratch se pot construi jocuri, grafică, povești animate.
De fiecare dată, fără nici o excepție, copiii de la Smart Learning Center au fost fascinați de la prima lecție de Scratch, toți își doreau să continue și erau mândri să arate părinților primul joc creat de ei de la zero. E uimitor acel moment când își dau seama că ei controlează jocul și devin din consumatori de tehnologie creatori de tehnologie.
Abilitățile pe care le câștigă sunt foarte importante și reprezintă cunoștințe de bază pentru alte etape – le stârnește curiozitatea și interesul. Își exersează logica și gândirea matematică – învăță să inițieze, să dezvolte și să ducă la bun sfârșit un proiect pe cont propriu. Învață concepte de bază în programare, fără niciun fel de cunoștințe prealabile, prin joacă și fără să simtă un efort considerabil. La fiecare lecție parcursă, copiii folosesc și își dezvoltă gândirea algoritmică. Treptat, au acces la tot mai multe informații și înțelegere despre computere, programare și tehnologie, au ocazia să pună întrebări și să afle răspunsuri pe care nu le găseau în alte parte. O altă abilitate câștigată care se aplică nu numai în programare, ci și în alte domenii este descompunerea unei probleme complexe în mai multe și mai mici. Capacitatea de abstractizare este stimulată prin efortul permanent de a transpune “pe înțelesul calculatorului” probleme exprimate vag. Copiii își dezvoltă imaginația şi își sporesc încrederea în forţele proprii; învață cum să rezolve eficient problemele şi descoperă noi modalităţi de a face lucrurile mai bine – adoptă un rol proactiv în propria lor educaţie şi viaţă.
Dezvoltarea gândirii critice și logice sunt valorile de bază la Smart Learning Center și Smart Academy
În plan personal, un copil aflat la vârsta critică de 8-12 ani, atunci când își definește personalitatea, poate fi extrem de ușor de influențat. Smart Learning Center își dorește ca această influență să fie una benefică, bazată pe valori ca seriozitate, perseverență, încredere, curaj, dar și pe dobândirea de cunoștințe corecte și adecvate vârstei lor. Lucrul în echipă, lucrul pe proiecte, stimularea independenței, a determinării în atingerea unui scop precis, dar și dezvoltarea gândirii critice sunt abilități care vor ajuta copiii în orice profesie viitoare.
Cursurile de robotică sunt o adevărată provocare pentru cei de la Smart Learning Center. E foarte dificil să găsească modalități de a explica pe înțelesul unui copil de 10 ani noțiuni de fizică, electricitate, mecanică, electronică, în condițiile în care abia din clasa a 6-a încep timid să le abordeze. Robotică e poate prea mult spus, motiv pentru care primele cursuri sunt numite mini-robotică. Este greu de găsit un echilibru între ceea ce vor copiii să construiască și ceea ce pot efectiv să facă și să înțeleagă.
Pe de altă parte, Smart Academy consideră robotica un domeniu fără de care lumea nu va mai putea exista peste 10-15 ani. Spre deosebire de generațiile trecute, copiii din ziua de azi nu au nevoie de foarte multe explicaţii, înţeleg de la vârste mici că e important să știi să folosești un laptop, robotica și programarea reprezentând niște meserii de viitor.