Dezvoltare economică ruralăNoutati

Peste 230 de producători locali își comercializează produsele prin inițiativele de tip Food Hub

By 1 noiembrie 2019 No Comments

Fundația Civitas pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj-Napoca a organizat pe 29 octombrie, la București, evenimentul de diseminare a rezultatelor din programul Food Hub, o inițiativă de sprijinire a producătorilor locali din România. Pe lângă reprezentanți din cele cinci food hub-uri și organizațiile lor partenere, la eveniment au fost prezenți actori din mediul ONG, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, consultanți și specialiști din jurnalism și domeniul ospitalității.

Finanțat de Romanian-American Foundation, proiectul este coordonat de Fundația Civitas pentru Societatea Civilă – filiala Cluj-Napoca, care alături de Open Fields Foundation, Centrul de Mediere și Securitate Comunitară, World Vision România și Fundația Civitas – filiala Odorheiu Secuiesc, dezvoltă modele de food hub-uri ca alternative economice durabile pentru producătorii locali. 

Food Hub-ul depozitează, procesează și distribuie produse alimentare locale

Pe lângă rolul asociativ, un food hub depozitează, procesează și comercializează produse alimentare locale la un preț echitabil pentru consumatori și producători. Fermierii mici și mijlocii colaborează cu organizațiile din program pentru a avea acces mai ușor la piață, dar și pentru a realiza campanii de educare și promovare cu privire la beneficiile produselor locale. Peste 230 de producători locali își comercializează produsele prin aceste inițiative care acoperă principalele regiuni din România – Nord Natural în zona Vatra Dornei, Roade și Merinde în zona Iași, Nod Verde în zona Cluj, Helyénvaló Helyi în zona Odorheiu Secuiesc și Merindar în județele Ialomița, Vâlcea, Dolj și Vaslui. 

„După aproape doi ani de implementare a planurilor de afaceri din cele cinci food hub-uri, dincolo de rezultatele cantitative care adună peste 230 de producători implicați, peste 10.000 de comenzi și cifre de afaceri cumulate de peste 1.000.000 lei, avem și o serie de concluzii calitative și utile pentru cei care doresc să opereze sau să finanțeze un food hub. Acestea vizează în primul rând atenția pe care trebuie să o dăm pieței, preferințelor consumatorilor și adaptării ofertei de produse locale. Nu este suficient să avem produse agroalimentare locale bune, fără să avem o organizare logistică eficientă, o gestiune atentă și o comunicare constantă cu fermierii și clienții. Avem nevoie inclusiv de o poveste bine spusă”, e de părere Valentin Filip, director de programe la Fundația Civitas. 

La eveniment a participat și Tiberiu Ștef, consilierul ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, care a îndemnat organizațiile și firmele implicate în lanțul scurt agroalimentar să lucreze împreună pentru a crea o masă critică care să aibă o putere de influență mai mare și care să coaguleze mai mult actorii implicați în acest subiect.  

Din partea LEADER, a fost prezentă Alecsandra Rusu, care consideră că organizațiile implicate în lanțul scurt agroalimentar trebuie să participe la elaborarea următorului Plan Național Strategic (PNS) pentru a aborda mai profund această discuție. De asemenea, a subliniat importanța asocierii fermierilor mici și a tinerilor fermieri pentru viitorul PNS. 

Au fost lecții importante însușite de către food hub-uri în perioada de implementare a proiectelor în ceea ce ține de sezonalitatea produselor, relația cu producătorii și nevoile consumatorilor. Pentru următorii doi ani, partenerii din program își propun promovarea lanțului scurt agroalimentar prin dezvoltarea unor noi servicii pentru consumatori, creșterea impactului food hub-urilor asupra producătorilor, a familiilor acestora și prin lărgirea gamei de produse.