Antreprenoriat și economie socialăNoutati

[Noi Antreprenori] Reduce, reuse, recycle, cele trei concepte care stau la baza Woollymania

By 20 septembrie 2019 septembrie 23rd, 2019 No Comments
Kelemen Kinga, antreprenor Woollymania

Kelemen Kinga a pornit Woollymania dintr-o necesitate a fetiței sale, căreia i-a cusut primele articole vestimentare din puloverele vechi din dulap pe care nu le mai folosea. Mereu apropiată de conceptul de upcycling, Kinga a încercat de fiecare dată să reinventeze într-un mod creativ obiecte care și-au pierdut utilitatea originală. Treptat a ajuns să se ghideze după cei trei R – reduce, reuse, recycle și privește lumea și obiectele din jurul ei prin prisma acestor concepte. Umblând adesea prin magazine second-hand al cărui fan declarat e, lui Kinga i-a venit firesc ideea reutilizării materialelor textile și astfel a început încet să contureze Wollymania. Programul Noi Antreprenori a picat la fix pentru Kinga și astfel a primit sprijin în deschiderea business-ului său, după ce a participat la un concurs de planuri de afaceri, unde și-a pitchuit ideea în fața unui juriu. Kinga este unul dintre cei 38 de antreprenori care au fost selectați pentru a primi o finanțare de 30.000 sau 40.000 de euro. Atelierul de creație Woollymania are la bază cel mai responsabil mod de a reutiliza produse textile deja existente, oferind astfel o alternativă mămicilor care  doresc produse calitative, dar nu își permit să cumpere haine din colecțiile brandurilor de lux. Am povestit cu Kelemen Kinga despre materiale reciclabile și reutilizabile, despre fast fashion și despre cum funcționează Woollymania, business-ul care sprijină tranziția către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon.

F.C: Business-ul tău se învârte în jurul materialelor reciclabile și reutilizabile. Ce înseamnă de fapt slow fashion și de ce această inițiativă ar putea contribui la reducerea dioxidului de carbon?

K.K: În ultimele decenii, industria textilă a cunoscut o expansiune la nivel global, iar asta a dus la poluarea mediului înconjurător. În producție se creează materiale sintetice prin procedee poluante (așa cum e poliesterul, de exemplu), care se transformă mai apoi în deșeu ne- sau greu reciclabil. Și bumbacul se folosește la o scară largă, o plantă despre care se știe că seacă pământul. Exemplele sunt multe și sunt studii de specialitate care atestă că industria modei de tip fast fashion este printre primele industrii care contribuie la criza climatică în care ne aflăm. Alegerea unor materiale naturale (lână, cașmir, mătase, in sau cânepă) și reutilizarea resurselor existente plasează micul meu atelier în afara acestui ciclu poluant. Clientele care aleg produsele Woollymania sunt eco conștiente și vor să lase o amprentă de carbon cât mai mică asupra mediului. 

Prin Woollymania îți dorești să oferi o alternativă mamelor care nu își permit haine din colecțiile brandurilor de lux, dar își doresc produse de calitate. Cum plănuiești să responsabilizezi și alte categorii de public?

Sursă foto: Facebook Woollymania

Motivele pentru care o mămică alege să-și îmbrace copilul în haine de lână pot fi multiple, iar avantajele acestui material sunt binecunoscute (ajută pielea să respire, echilibrează temperatura corpului, ține la distanță mirosurile neplăcute). Este o alegere conștientă, mai ales din cauza prețului brandurilor nordice de lux. Sunt, într-adevăr, mămici care doresc să se bucure de funcționalitatea acestor haine și acceptă și materiale reciclate, dar cu condiția unui preț mai mic. Pentru clientele care revin și comandă de mai multe ori, partea de reciclare și reutilizare de resurse este importantă. Nu mi-am propus, însă, să educ și să responsabilizez mămicile care nu știu nici despre lână, materiale naturale și beneficiile lor, nici despre conceptul de upcycling. Voi comunica pe canalele proprii mult și bine despre aceste lucruri, însă clientele le voi găsi printre cele care detestă deja mall-urile și magazinele de tip fast fashion.

Până la urmă, Wollymania este o alternativă pentru consumerism și fast fashion. Te gândești să integrezi în strategia ta de marketing și o componentă educațională cu privire la impactul pe care această industrie îl creează mediului?  

Woollymania
Sursă foto: Facebook Woollymania

Am în plan un blog cu tematică DIY – haine de copii din materiale reciclate. Am mers mai departe de postările de pe Facebook și am creat un grup unde s-a strâns o comunitate de mămici creative. Dacă e să fie o componentă educațională, ar fi undeva pe zona de do-it-yourself – voi include postări din zona asta, documentare și filme accesibile pe net, dar nu prea multe ca să nu devenim depresivi. Până la urmă, contează ce poate face fiecare dintre noi, ce decizii își asumă. Asta putem face, nu putem influența marii jucători ai industriei.  

Care este modelul de business după care funcționează Woollymania?

Mi-am propus să înființez un atelier de croitorie care să aibă inclus și un Cuib de creație, un loc unde se pot desfășura activități creative pentru mămici. Croitoria va funcționa în timpul zilei, în timp ce atelierele se vor desfășura seara și în weekend și vor fi pe diferite teme de DIY, reciclare creativă, tehnici de home decor, tricotat, croșetat. Toate aceste activități vor implica atât angajații pentru atelierul de croitorie, cât și colaboratoarele pentru workshopuri, ateliere sau întâlniri tematice.

Crearea business-ului aduce cu sine și înființarea unor locuri de muncă. Care este profilul angajaților Woollymania?

Pentru mine este important să creez un mediu de lucru în care angajatele să se simtă în largul lor, să aibă un program flexibil, negociat în funcție de necesități și în concordanță cu programul familiei și al copiilor. Și ceea ce aștept este responsabilizare în această libertate. Cele două angajate lucrează în echipă cu șase colaboratoare, care au sarcini și activități independente, care se pot rezolva de la distanță, așa cum e partea de copywriting, relații cu clienții, marketing sau vânzări. Atât angajatele, cât și colaboratoarele lucrează part-time, cu program flexibil. Asta este un detaliu important pentru că știu cât de greu este pentru o mămică să împace planul profesional cu cel personal. Doresc să construiesc o echipă în care fiecare își cunoaște rolul și responsabilitățile, dar lasă loc și pentru creativitate și împlinire. Acesta este visul meu, să vedem cum voi reuși în realitate, pentru că în contextul actual e cea mai mare provocare.