Antreprenoriat și economie socialăNoutati

[Start-up@CENTRU] Antreprenoriat în industria HoReCa

By 16 ianuarie 2020 No Comments

Mate Lehel e pasionat de gastronomie de când se știe. Îi place să combine ingrediente și să experimenteze tot felul de mâncăruri care nu sunt neapărat tradiționale. Îi place să gătească, iar asta îl relaxează foarte mult, mai ales dacă e acasă și nu e presat de timp. 

A început să lucreze ca bucătar în urmă cu cinci ani, într-un local mic, care inițial oferea doar sandvișuri, salate și preparate simple. În timp, luând în considerare schimbările pieței, localul a început să ofere și meniul zilei, iar treptat Lehel a dobândit mai multă experiență în domeniu. A fost mai degrabă un proces autodidact, în care s-a perfecționat singur, iar acest obicei a rămas cu el până astăzi. Nu trece o zi fără să se uite la o emisiune gastronomică sau să caute rețete noi și descopere tehnici noi de preparare.

***

Lehel a auzit de oportunitatea de finanțare Start-Up@CENTRU în 2018, atunci când locul lui de muncă a devenit incert. A simțit astfel că a sosit momentul lui și că e timpul să încerce să facă și altceva – să-și ia soarta în mâini și să gestioneze el un business în domeniul HoReCa. A aplicat pentru finanțare și după ce a scris un plan de afaceri despre localul gastronomic pe care voia să îl deschidă în Odorheiu Secuiesc, a obținut finanțarea. Anul trecut a reușit să pună pe picioare propria afacere – locul lui preferat rămâne în continuare bucătăria, care este echipată cu ustensile moderne, de care este foarte mândru. E conștient că e mult de lucru, mai ales că vrea să îmbunătățească constant experiența clienților – vrea să modifice inclusiv aspectul interior al spațiului de servire și să amplaseze câteva mese și în fața locației. 

Pe lângă finanțarea pe care a primit-o, Lehel a beneficiat inclusiv de cursuri și sesiuni de mentorat pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale. L-a ajutat mult această implicare și e de părere că „e extrem de liniștitor să ai pe cineva la care să apelezi atunci când te confrunți cu probleme pe care nu știi cum să le rezolvi singur. Te poți baza pe experiența profesională a acestei persoane pe tot parcursul implementării proiectului, iar lucrurile par că decurg mult mai ușor așa”.

Crearea acestui business a însemnat implicit și crearea unor noi locuri de muncă în Odorheiu Secuiesc. Pentru Lehel sunt foarte importanți oamenii din jurul lui și consideră că mai întâi oamenii îi sunt colegi și mai apoi angajați. Vrea să creeze o atmosferă plăcută de lucru și din acest motiv, caută să aleagă de fiecare dată oameni care să poată lucra bine în echipă, să fie conștiincioși, corecți și amabili.  

Kalapos Gasztro Pub se diferențiază de celelalte localuri prin varietate, prospețime și gust

Localul nu folosește semipreparate congelate de genul chiftele pentru hamburger, carne shaorma gata condimentată la țepușă, cașcaval pane sau crispy pui. Singurele materii prime congelate sunt cartofii pentru prăjit și chiflele, dar și acestea sunt coapte zilnic.

Kalapos Gasztro Pub se bazează în principiu pe promovarea pe Facebook, dar mai ales prin publicitatea din gură în gură. E mult mai de impact dacă cineva vine la pub și este încântat de servicii, să dea mai departe vestea printre prieteni. De asta pentru Lehel e foarte important ca preparatele să fie gustoase și să conțină de fiecare dată ingrediente proaspete. Își dorește foarte mult să ofere alternative mâncărurilor tradiționale prezente aproape peste tot. 

Kalapos Gasztro Pub este un local de tip street food  

Street food-ul nu este prea diferit de ceea ce se găsește în restaurante, iar prețul e unul mult mai redus. Principala diferență dintre acest tip de mâncare și fast-food, e dat de faptul că cel din urmă folosește multe semipreparate, nu tocmai sănătoase, care îi oferă rapiditate în preparare. De exemplu, un burger durează numai 3 minute, spre deosebire de unul street food, care durează aproximativ 10 minute, pentru că are alte ingrediente și presupune tehnici de gătire diferite.

În mod obișnuit, street food-ul se referă la comercializarea de produse care pot fi consumate pe loc, vândute pe stradă, în magazine, parcuri, târguri sau alte locuri publice. În general, vânzătorul este un negustor ambulant care vinde din standuri mobile, așa cum sunt camioanele, de exemplu. Există însă și localuri, puburi, bistrouri sau restaurante, care oferă preparate tip street food de calitate la un preț accesibil. O asemănare între fast food și street food este costul mai mic al produselor față de cele preparate în restaurante. 

*** 

Prin programul Start-up@CENTRU, Mate Lehel și-a realizat visul de a avea propriul business și propria bucătărie unde să realizeze mâncăruri gustoase care să fie apreciate. Lehel este unul dintre cei 8 antreprenori susținuți de Fundația Civitas în implementarea planurilor de afaceri.