În urmă cu 10 ani, Diana Moldovan a înființat o organizație neguvernamentală pentru a derula programe de voluntariat dedicate tinerilor din Bistrița, orașul său natal. De la an la an, programele s-au consolidat și astfel a reușit să se adreseze și grupurilor vulnerabile (familii defavorizate, centre de educație incluzivă și centre de protecție a copilului) – așa a apărut kARTon Deko. În prezent, în județul Bistrița-Năsăud sunt 250 de tineri în centrele de protecție a copilului, dintre care 10/20 ies anual din grija statului. Aceștia sunt tineri care nu sunt pregătiți pe piața muncii, iar asta pentru că de cele mai multe ori nu sunt obișnuiți cu rutina și cu responsabilitățile pe care le implică un loc de muncă. Cum își propune Diana să lupte pentru acești tineri și să îi integreze mai ușor în viața socială, am povestit într-un interviu mai jos:
Care este povestea din spatele kARTon DeKo? Cum a început totul?
kARTon DeKo a început ca o înșiruire de coincidențe – de la primele vizite în centrele de protecție a copilului, de la drumul spre casă lung și cufundat în tăcere și din serile în care mă întrebam cum pot să ajut mai mult. Vizitele erau lunare, însă păreau scurte și nu puteam ști cu exactitate cât îi ajută pe tineri prezența noastră acolo. Am fost preocupată mult timp să găsesc soluții pentru aceștia, iar după ce am avut ideile scrise într-un carnețel, lucrurile s-au așezat și au prins contur prin această inițiativă. Practic, kARTon Deko își are originea într-o nevoie identificată în rândul grupurilor vulnerabile: șansele reduse de integrare socială și profesională a tinerilor din centrele de protecție a copilului. După ce împlinesc 18 ani și părăsesc sistemul, tinerii se confruntă cu foarte multe probleme, printre care și dificultăți în continuarea educației și în accesul pe piața muncii. Aici intervenim noi: oferind un spațiu prin care tinerii să se integreze mai ușor în viața socială, să își descopere abilitățile și să conștientizeze importanța unui loc de muncă.
Am citit la un moment dat un articol despre ce te motivează să schimbi lumea, care avea și câteva exemple de succes în antreprenoriatul social. Deși la vremea respectivă nu am aprofundat acest subiect, în ultima perioadă îmi pare cea mai potrivită variantă pentru a adăuga plus valoare comunității și muncii pe care deja o fac. Tot în articolul respectiv se mai menționa un aspect important – antreprenorii sociali identifică soluții acolo unde ceilalți oameni văd doar probleme, iar această afirmație se potrivește de minune misiunii kARTon DeKo.
Un aspect foarte important în business-ul tău este reprezentat de integrarea persoanelor vulnerabile pe piața muncii – în special integrarea tinerilor care provin din centrele de plasament. Cum îți propui să faci asta?
Prin kARTon Deko îmi doresc să creez un spațiu creativ, primitor, în care tinerii proveniți din grupuri vulnerabile își pot descoperi abilitățile, înclinațiile și pot conștientiza importanța unui loc de muncă. Ne dorim să-i responsabilizăm, dar și să le creăm o primă experiență pe piața muncii în care ei pot fi creativi prin realizarea unor obiecte decorative.
Experiența mea de 5 ani în lucru cu tinerii din centrele de protecție a copilului este un aspect care îmi oferă un avantaj pentru selectarea viitorilor angajați. Îmi doresc un parteneriat cu instituțiile și centrele de protecție a copilului din județ pentru a găsi cele mai potrivite soluții și pentru a dezvolta cele mai eficiente programe de mentorat. Îmi doresc să fiu cât mai aproape de acești tineri și să-i pregătesc alături de partenerii cheie să intre pe piața muncii.
Practic vrei să faci bine în jurul tău și să schimbi percepțiile din societate față de persoanele defavorizate. Ce te motivează?
Putem face bine câte puțin în jurul nostru zilnic. Sunt o norocoasă pentru că acțiunile de implicare în comunitate s-au lipit de mine încă din studenție. Dintr-o experiență în alta am prins și mai multă încredere, iar astăzi, după câțiva ani, asta a devenit cariera mea. Sunt norocoasă pentru că abia aștept să mă ridic din pat la începutul zilei, iar la final o închei cu zâmbetul pe buze.
Deși în ultimii 30 de ani, în societate s-au făcut pași la nivel de filantropie și implicare civică, încă mai avem de lucru în privința percepțiilor și mentalităților. Cred că acest aspect n-ar trebui să ne descurajeze, ci dimpotrivă, să ne dea un imbold – până la urmă, asta înseamnă că mai avem de progresat și ține de fiecare dintre noi să facem pași în această direcție.
Percepțiile se șlefuiesc greu, e nevoie de ani de zile pentru a le schimba. Pe termen scurt, singura soluție pe care o pot aplica acum, este să-mi fac treaba cât de bine pot, să aduc la suprafață acei tineri care își doresc să reușească și să le dau o mână de ajutor. Cred că dacă văd rezultate pozitive și concrete, oamenii își vor schimba percepțiile.
Business-ul tău are, până la urmă, un caracter social și reprezintă o declarație puternică în societate – vrei să demonstrezi că oamenii pot aduce plus valoare chiar și în situații deosebite. Cum plănuiești să schimbi cutuma socială conform căreia persoanele defavorizate își găsesc foarte greu un loc de muncă?
Tinerii din centrele de protecție a copilului nu au întotdeauna cel mai ușor drum în viață. Ajunși la vârsta maturității, atunci când se presupune că sunt pregătiți să iasă în lume și să-și croiască un drum ca adulți, se lovesc de cele mai multe ori de societatea în care n-au fost învățați cum să trăiască. Pe fondul traumelor suferite în copilărie și a lipsei informațiilor minime despre ce presupune un loc de muncă, orientarea este dificilă, însă nu e imposibilă.
Cred în tinerii vulnerabili, chiar dacă sunt proveniți din centre de protecție a copilului. Cu sprijin, ei pot avea un parcurs profesional bun – pot deveni angajați responsabili și pot dovedi că au potențial, evitându-se astfel marginalizarea lor. Sprijinul și mentoratul trebuie să fie constant și bazat pe încredere. Mentoratul s-a dovedit eficient și în muncă mea cu tinerii voluntari – în ultimii 10 ani am învățat că orice tânăr, indiferent de greutățile pe care le are acasă, în familie, dacă lucrează la încrederea în el, muncește zilnic și-și setează anumite obiective, poate reuși. Iar rezultatele nu întârzie să apară dacă mentorul e aproape și îl sprijină de fiecare dată.
Tot ce am învățat în ultimii 10 ani pentru mine e ca o fundație peste care aș vrea să clădesc acum povești de succes ale tinerilor vulnerabili. Cutuma socială conform căreia persoanele defavorizate își găsesc foarte greu un loc de muncă poate fi schimbată în cel mai simplu mod posibil – prin propriul exemplu – dacă eu voi reuși, poate reuși oricine are aceeași dorință de a sprijini un grup vulnerabil.
Ce putem face noi, comunitatea, să schimbăm aceste percepții și cum putem să-i integrăm mai bine pe cei vulnerabili?
Trebuie să acceptăm că nu este vorba despre un grup omogen. Fiecare membru al comunității vine cu un background diferit și cu propriile sale percepții – e posibil astfel să nu fie toată lumea la fel de deschisă să îmbrățișeze cauza noastră încă de la început. O parte a comunității o să fie deschisă să ofere soluții și să urmărească progresul acestor tineri, tocmai pentru că rezonează cu această cauză.
Pe lângă incluziune socială, kARTon DeKo luptă pentru mediu și vrea să-l protejeze folosind drept materie primă cartonul. Cum ai ajuns la această idee?
Cartonul nu e un material pretențios și se lucrează ușor – tinerii se vor bucura astfel să-l modeleze pentru a obține obiecte de decor și de mobilier. Cred că utilizarea cartonului își are rădăcinile în munca mea de ONG-ist. Suntem mereu orientați spre obținerea celor mai bune rezultate cu minimum de resurse și reutilizarea lor. Iar pentru că în majoritatea timpului suntem înconjurați de cutii de carton pe care le primim de la agenții economici din oraș pentru a împacheta donațiile, ideea a venit firesc.
Care este modelul de business pentru kARTon DeKo? Cum plănuiești să devină un business sustenabil?
Îmi propun să dau sens poveștilor de viață ale unui număr cat mai mare de tineri vulnerabili și să-i sprijin să devină eroi în propriile lor povești de viață. Valorile în care cred – inovare socială, dezvoltare durabilă, egalitate de șanse și integrare socială – sunt bazele acestei inițiative. Implicarea, onestitatea și transparența mi-au ghidat până acum cariera și vin în completarea principiilor cu care plec la drum.
Pasiunea pentru creație e moştenire de familie – bunica mea lucra la războiul de țesut, iar eu îi eram mereu de ajutor. Mi-am petrecut copilăria la sat și din acest motiv, legătura mea cu acele vremuri e foarte puternică – de aceea ţin foarte mult la lucrurile făcute curat și simplu. Dacă atunci eram fețita care depăna amintiri cu bunica ei până noaptea târziu, astăzi îmbin creativitatea cu utilitatea și creez lucruri utile, care au rădăcini în trecut și care propun soluții pentru problemele din prezent.
Astfel, atelierul kARTon DeKo se va autosusține din vânzarea produselor, din participarea la târguri locale, dar și din parteneriate cu agenți economici locali și instituții locale. Îmi doresc că micul atelier să devină o întreprindere socială, iar pentru asta voi întreprinde toate demersurile pentru a obține atestatul în primul an de funcționare.
***
Diana Moldovan este unul dintre cei 38 de antreprenori care au fost selectați pentru a primi o finanțare de 30.000 sau 40.000 de euro. Programul Noi Antreprenori este dedicat persoanelor interesate să își deschidă un business într-un oraș din județele Bihor, Bistrița Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj, oferind oportunități de învățare și dezvoltare antreprenorială. Peste 300 de persoane au beneficiat de un training de formare antreprenorială, prezentări și dezbateri cu specialiști din domeniu, participând mai apoi cu ideea de business la un concurs de planuri de afaceri.