Pentru a maximiza rezultatele și pentru a genera impact, avem nevoie de resurse organizaționale extinse – una dintre cele mai importante lecții învățate la trainingul intern de Stakeholders Engagement.
Un lucru e clar – cu cât implici stakeholderii pe termen lung în activitatea organizației tale, cu atât aceștia vor lucra pentru tine în mod activ. E o relație mutuală, din care ambele părți interesate au ceva de câștigat. Fie că vorbim despre un angajat, un jurnalist sau un finanțator, un stakeholder este cel care poate influența organizația într-un mod pozitiv sau negativ, pe plan intern sau extern. Important e să manageriezi toate aceste relații astfel încât să te ducă mai aproape de rezultatele pe care le urmărești pe termen lung.
Pentru a ajunge în acel punct, e necesar să identifici care sunt stakeholderii tăi și să îi clasifici în funcție de interesul și de rolul pe care îl joacă pentru tine. Activități care te vor ajuta mai apoi să planifici o strategie de comunicare eficientă prin care să îi implici pe stakeholderi în activitatea ta profesională. Ce trebuie să faci mai departe?
#1 Identifică stakeholderii care te-ar putea ajuta în activitatea ta
Primul pas firesc în întregul proces de engagement al stakeholderilor este identificarea lor, iar cel mai eficient mod este în cadrul unui brainstorming în echipă. Nu este singura modalitate de identificare, însă s-ar putea să fie cea mai la îndemână. Este baza care pune rotițele în mișcare – dacă nu cunoști care sunt stakeholderii tăi, nu vei ști care sunt nevoile lor.
#2 Analizează stakeholderii în funcție de impactul pe care îl pot avea asupra activității tale
După ce ai stabilit care sunt persoanele care te pot influența pozitiv sau negativ, următorul pas este să le încadrezi pe fiecare în categorii diferite de interese – financiare, logistice sau sociale, precum și în putere de influență. Astfel vei ști cum să-ți prioritizezi eforturile pentru următoarea etapă: planificarea unei strategii win-win.
#3 Creează o strategie de comunicare în funcție de nevoile identificate
Pentru că acum știi care sunt stakeholderii și care este influența pe care o au pentru tine, poți să creezi o strategie de comunicare prin care să-i implici în activitatea ta. În funcție de nevoile identificate pentru fiecare categorie în parte, poți stabili modalitățile prin care vrei să comunici cu ei (care este mijlocul ideal pentru a păstra legătura și care este frecvența optimă pentru a transmite noutăți și vești despre tine). Poate că apelurile telefonice sunt la îndemână pentru tine, dar poate pentru o anumită categorie newsletterul este un mijloc de comunicare preferat. Ține cont de nevoile și interesele lor și creează o strategie care să fie benefică pentru toate părțile implicate.
#4 Implică stakeholderii în activitatea ta
Dacă ai ajuns până aici, rămâne doar să implementezi strategia pe care ai propus-o adineaori. Rezultatele nu vor veni, însă, peste noapte. Este nevoie de timp pentru a crea noi obiceiuri și pentru a construi o relație puternică. Important e să începi de undeva și să faci lucrurile să se întâmple.