Nod Verde oferă producătorilor un canal nou de desfacere, iar consumatorilor o alternativă sănătoasă cu produse locale. Inițiativa a pornit în primul rând de la nevoile producătorilor cu care Fundația Civitas colaborează. O mare parte dintre aceștia produc pe suprafețe mici cantități reduse de producție, iar asta ce le diminuează semnificativ șansele de intrare pe piață – marile lanțuri de magazine nu lucrează cu ei, iar sistemul de piețe agroalimentare nu funcționează cum trebuie din cauza intermediarilor care îl acaparează. Micii producători rămân astfel în afara pieței, iar asta are efecte sociale multiple: scade producția agricolă, crește dependența de exporturi, iar zonele rurale sunt depopulate.
După o perioadă îndelungată de research și de analiză a diferitor modele de funcționare, echipa Civitas a vizitat în anul 2014 mai multe Food Hub-uri din Statele Unite ale Americii. Prilej potrivit ca să observe mai multe modele de business, cu ajutorul cărora a putut adopta un model simplu, pliat pe nevoile grupului țintă identificat în România. A ajuns astfel la concluzia că există o tendință puternică în piață pentru experiențele locale. Sunt anumiți consumatori care sunt mereu în căutarea unor gusturi și a unor produse autentice, specifice anumitor zone. Combinat cu un stil de viață alert, acest tip de consumatori nu reușesc să cumpere produsele pe care le doresc și se aprovizionează din surse mai puțin sigure, așa cum sunt, de exemplu, produsele pe care vânzătorii ambulanți le vând la marginea drumului.
Modelul american versus realitatea din România
Totul a pornit de la o nevoie identificată pe piața din România. Accesul clienților la produsele locale era deficitar pentru că nu exista nicio formă modernă prin care aceștia să beneficieze direct de resurse naturale. Așa a apărut Nod Verde – pentru a aduce acest tip de produse la un click distanță de consumatori, prin comenzi online și prin livrare acasă sau la birou.
Dintre modelele pe care echipa Civitas l-a văzut în SUA, l-a ales pe cel mai apropiat de situația existentă în România – o inițiativă a unui grup de tineri din Philadelphia care colabora foarte strâns cu o comunitate de agricultori din zonă, a căror produse erau valorificate către beneficiari colectivi. În mare parte, piața lor de desfacere era formată din clienți colectivi de genul spitalelor, școlilor și restaurantelor și mai puțin din persoane fizice. Un alt motiv pentru care a fost adoptat acest model la piața din România este dat de clienții colectivi de aici (în mod special de școli sau spitale) care își aleg furnizorii pe baza unor criterii care țin de preț.
Modelul de business Nod Verde are și o componentă puternică de educație
Modelul de business Nod Verde are la bază o platformă web unde sunt listate produsele producătorilor și a micilor fermieri, care pot fi cumpărate și livrate mai apoi la domiciliul clienților din Cluj-Napoca și împrejurimi. Modelul de business include și o componentă puternică de educație la nivelul fermierilor și producătorilor, dar și la nivelul consumatorilor. Fermierii sunt ajutați punctual, în aspecte ce țin de marketing sau de obținerea unor autorizații sau acorduri, iar cumpărătorii conștientizează mai profund calitățile pe care le au produsele locale și tot ce înseamnă acest proces. Nod Verde pune un accent foarte mare pe crearea unei comunități și pe o bună relaționare între producători și clienți. Încă se confruntă cu reticența oamenilor față de acest tip de comerț, iar asta se poate observa și la nivelul cumpărătorilor și producătorilor.
În tot acest timp, echipa Civitas a învățat că e foarte importantă organizarea – nu ajunge doar să ai un concept bun și adaptat la tendințele actuale. E nevoie de o planificare detaliată pentru toate elementele din business. E nevoie și de timp – în domeniul agricol dependența de ciclurile de producție este mult mai mare decât în alt domeniu. Dacă un an agricol este prost (nu se fac cireșe, de exemplu), acest lucru va putea fi ameliorat doar în anul următor, spre deosebire de alte domenii, unde ciclurile sunt mai scurte și mai ușor de controlat. Nevoia de timp se manifestă inclusiv la nivelul creșterii bazei de clienți.
Relația cu producătorii locali și consumatorii de produse locale
Producătorii caută alternative de desfacere și sunt atrași de ceea ce convinge, până la urmă, orice producător în orice domeniu economic – stabilitate, predictibilitate și preț bun. În aproape toate comunitățile cu care Nod Verde colaborează, s-a ridicat de fiecare dată problema desfacerii. E dificil pentru un producător să fie fără o perspectivă clară, mai ales după ce a investit în producție, în resursă umană, în echipamente și consumabile. E dificil să fie constrâns să meargă în piața en-gros, unde, de cele mai multe ori, comerțul se transformă în loterie. Scenariul ideal e ai 3-4 clienți mari care cumpără volum, încă 3-4 clienți mai mici care doresc diversitate și 1-2 procesatori care preiau și calitatea a doua. Nod Verde este în cea de-a doua categorie, însă pe lângă un partener comercial, food hub-ul este și un partener de dezvoltare. Nod Verde investește în evenimente la producători, în promovarea lor individuală, dar și în consilierea privind ambalarea și etichetarea. Investește inclusiv în facilitarea evenimentelor în care aduc mai aproape consumatorii pentru un feedback constructiv. Producătorii sunt deschiși față de astfel de inițiative, însă de cele mai multe ori, așteptările sunt ușor mai sus decât realitățile. Valentin Filip, unul dintre inițiatorii Nod Verde, a simțit la un moment dat cum producătorii îi împingeau de la spate cu un mesaj de tipul noi putem produce mai mult, dar voi puteți vinde mai mult? „Un astfel de mesaj te responsabilizează și te determină să cauți noi canale, să crești și să înveți și tu odată cu producătorul”.
„Toate aceste reacții ce transmit că suntem atenți unii la alții consolidează relația și conduc la un beneficiu mutual”.
Relația dintre producătorii locali și consumatori poate fi solidificată prin contact direct și dialog constructiv. Multe relații s-au consolidat în urma evenimentelor în fermă unde consumatorii au vizitat exploatațiile producătorilor, au consumat produse preparate și au fost plăcut surprinși de întreaga experiență locală – experiență care i-a determinat să fie promotorii acelui producător. Investiția pe termen lung e cea mai eficientă. Sunt puțini producători pregătiți care doresc să-și deschidă porțile, însă odată cu o serie de exemple pozitive, se creează un trend la care aderă și cei mai rezervați.
Un alt element care solidifică relația este produsul bun și produsul adaptat după nevoile consumatorului. La fel cum se întâmplă în relațiile bune, e important ca un producător și un consumator să asculte și să accepte opiniile celuilalt. Comunicarea este bidirecțională și dacă nu apar reacții de ambele părți, nu se creează o relație solidă. De exemplu, dacă producătorul transmite că e nevoie să folosească erbicid, dar într-o limită de până la trei ori mai puțin decât valoarea admisă, iar produsul e recoltat după o lună (timp în care substanța nu se mai regăsește nici la nivel sistemic și cu atât mai puțin la nivel foliar), e firesc din partea consumatorului să nu evite acel produs și să nu se grăbească să-l considere nociv. Fie consumatorul va fi dispus sa vină la sapă pentru câteva săptămâni pe cele 5-6 hectare de legume, fie va plăti în plus pentru un produs ecologic, va trebui să înțeleagă că nu este niciun pericol real să consumi un produs care a crescut pe un teren erbicidat responsabil. De cealaltă parte, producătorul trebuie să aibă în vedere preferințele de consum. Dacă consumatorul e sătul de caserolele de plastic, de care îi sunt sertarele de la bucătărie pline, atunci e nevoit să propună un mod de ambalare în carton sau în alt material biodegradabil sau reutilizabil. Să adauge prețul în produs și să fie deschis. „Toate aceste reacții ce transmit că suntem atenți unii la alții consolidează relația și conduc la un beneficiu mutual”.
Nod Verde scoate din anonimat producătorii locali prin promovarea pe care o alocă acestora – de regulă aduc în atenția consumatorului atât producătorul, cât și produsele și ferma sa. Dincolo de conceptele de produs local, hrană sănătoasă și proaspătă, primează omul din spate. Nod Verde a pornit cu această premisă de care s-a îndepărtat în ultima jumătate de an, dar care, însă, e din nou pe lista de priorități. În acest mod consumatorii vor cunoaște producătorii și poveștile lor. Pot afla cum într-o zi, producătorul s-a hotărât să planteze răsad, iar pentru asta a muncit zilnic pentru a avea un produs finit, pe care consumatorul să îl poată lua de la Nod Verde. Asta înseamnă până la urmă trasabilitate umanizată.
Tendințe și previziuni pentru următorii ani
Din ce în ce mai multe persoane sunt preocupate de un stil de viață sănătos, cu mai multe produse naturale și mai puțin plastic și materiale care să polueze mediul înconjurător. Nod Verde luptă împotriva poluării și folosește măsuri prietenoase cu mediul înconjurător. O primă măsură luată în acest sens sunt cutiile de carton refolosibile în care sunt livrate produsele. Fiecare cutie are o etichetă prin care clienții sunt rugați să returneze la următoarea livrare cutia și ambalajele de sticlă. Produsele, în special legumele și fructele, sunt livrate fără să fie împachetate, tocmai pentru a reduce volumul de ambalaje pe care Nod Verde îl introduce pe piață. Există și excepții – atunci când un client comandă pentru mai multe persoane, așa cum se întâmplă în anumite birouri, vrea să poată împărți ușor produsele și atunci optează pentru pungi separate.
Majoritatea clienților înțeleg și doresc ca impactul Nod Verde asupra mediului să fie minim. În prezent, Nod Verde analizează alte două inițiative pe care vrea să le implementeze în viitorul apropiat – să livreze folosind un mijloc de transport nepoluant și să creeze un punct de ridicare pentru comenzi.
Piața produselor locale este într-o continuă creștere. Indiferent de sursă (online sau offline) se vede clar că apar din ce în ce mai multe inițiative locale de producție, care au nevoie de ajutor și îndrumare. Planurile Nod Verde includ creșterea numărului de producători parteneri, dezvoltarea și conectarea lor cu clienții – doar așa se pot dezvolta sustenabil atât producătorii, cât și clienții Nod Verde. Cu cât clienții au mai multe informații despre producători, cu atât își vor alege mai corect și mai sănătos hrana, arătând astfel recunoștință pentru efortul depus de producători.
În prezent, sunt mai multe inițiative de tip Food Hub pilotate de Romanian-American Foundation, fiecare cu strategia ei de dezvoltare. Nord Natural (produse din Bucovina și livrate național), Roade și Merinde (doar în Iași), Magazinul produselor locale – Helyénvaló (doar în Odorheiu Secuiesc) și Merindar (produse apicole din Criț și împrejurimi, livrate național). Aceste inițiative reprezintă pilonii formării unor modele la nivel național, care pot fi replicate și în alte regiuni și care își vor aduce aportul pozitiv în dezvoltarea viitoarelor inițiative. Un lucru, însă, se remarcă din ce ce în ce mai des – naturalețea clienților față astfel de proiecte. E ca și cum pe piață ar fi existat o lipsă, iar acum, odată cu apariția lor, imaginea este întregită, iar clienții nu mai pot să își imagineze cum ar arăta piața fără.
Nod Verde reinvestește în comunitate banii rezultați din vânzarea produselor
O parte din profitul realizat de Nod Verde va fi dedicat unor proiecte sociale pentru dezvoltare comunitară, care vor fi implementate mai apoi de Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă – filiala Cluj-Napoca, ONG-ul de la care a pornit această inițiativă. Ștefan Bartiș, managerul Nod Verde consideră că această etapă este una naturală, care survine după asigurarea sustenabilității proiectului. „Doar dăruind înapoi comunităților care ne susțin putem să ne arătăm recunoștința și aprecierea”.
Comenzile clienților contribuie la dezvoltarea comunităților locale, care creează și dezvoltă noi surse de hrană sănătoasă. În acest mod, lumea satului modern se conectează cu lumea oamenilor ocupați – prin urmare, dacă cineva folosește serviciile Nod Verde, contribuie la dezvoltarea comunităților din jur. Nod Verde creează un climat de încredere și siguranță pentru consumatori. Asigură controlul calității produselor, le depozitează și le transportă menținând lanțul frigului, tocmai ca produsele să ajungă în cele mai bune condiții, iar nivelul de prospețime să fie întotdeauna ridicat.